Aika harvaan levyyn samaistun tunnetasolla niin lujaa kuin PMMP:n Kovempiin käsiin. Aika harvaa levyä haluan jatkuvasti laulaa mukana, aika harvan levyn mukana kellun kaihosta raivoon ja tyyneen luottamukseen ja elämäniloon, ja sellaisiin tunteisiin joille minulla ei ole nimeä.

Ajelehdin puolipukeissa, ulkona sataa, minä kuuntelen musiikkia ja luen Ursula LeGuinin Taivaan työkalua, jonka ostin eilen omaksi ja joka on ääri-intensiivinen. Välillä yritän tehdä töitä mutta en ole siinä kovin hyvä juuri nyt. Tunnen jälleen tarvetta kohtalokkuuteen, täydellisesti sommiteltuihin sattumiin ja niistä seuraaviin tapahtumiin ja kirjoituksiin, tekee mieli maalata taulu tai laulaa laulu, joka antaisi ymmärrettävän muodon sille sanattomalle mitä minun sisälläni on, että osan siitä voisi laittaa konkreettiseen muotoon niin että joku toinenkin saisi siitä jotain.

Kai minä eniten haluan olla merkityksellinen. Jättää jäljen maailmaan. Tiedän saaneeni aikaan jo jotain hyvää, joitakin sellaisia asioita joihin voin olla tyytyväinen loppuikäni ja ihmetellä että minulle tarjoutui mahdollisuus antaa toisille ihmisille jotain arvokasta. Mutta ei se riitä.

Sä kerroit että päivänvalo pelottaa / ja silti valvot yösi etkä unta saa / en osaa auttaa

Jotain minun on otettava ilmasta ja sisästäni ja tehtävä havaittavaksi, mutta en tiedä mitä ja miten. Usein luotan siihen, että kyllä minä sitten tiedän kun aika on, välillä taas pelkään että kyse ei olekaan inspiraatiosta ja hetkistä vaan raa'asta työnteosta asetettujen päämäärien saavuttamiseksi.

Aika moni viisas ihminen on sanonut, muistaakseni ainakin Pauli Hanhiniemi ja Toni Wirtanen: Ei sillä niin väliä jos tekee virheitä, kunhan tekee jotain.

Avaan ikkunan hengitän sisään maisemaa niin täydellistä että pelottaa


Kai minä olen mystikko. Uskon että voin löytää sisältäni jotain millä on enemmän väliä kuin millään muulla, minä en usko että maailma olisi kaoottinen, minä uskon että minulla itselläni on jotain väliä ja tarkoitus ja että jotkin ovet ovat niitä oikeita ovia, ja minä voin tunnustelemalla saada selville, mitkä. Minä opettelen kulkemaan silmät sidottuina, luottamaan ilmanpaineeseen ja tuulenvireeseen ja ääniin ja hajuihin.

Toivottavasti tunnistan mitä minun täytyy tehdä.