Joku tarve riisua kaikki silmälasit. Kuperat, koverat, värjätyt, suoja- ja röntgenlasit.

Joku tarve repiä alas kaikki kehikot. Luuranko, maalaustelineet, koordinaatistot, aikajanat.

Joku tarve unohtaa kaikki mitä minulle on opetettu, tarve tehdä tyhjäksi kulttuurin työt minussa.

Tämän hämmennyksen lisäksi minussa on kuitenkin varmuus siitä, että minussa on joitakin oleellisia, todellisia ja pysyviä asioita, joista en halua eroon ollenkaan.

- punaisuus
- intuitiivinen elämäntapa
- tämä keho
- sommittelu
- laaja-alainen estetiikka
- polut joita pitkin olen tähän tullut

Oleellista on viehtymykseni lakattuun puuhun ja lapsuuden kissaystävä, kärsimätön käsialani ja äidin kasvimaa. Porkkanan peseminen vesisaavissa, ja sen syöminen. Kimalaisten ja mehiläisten pelastaminen vesisaavista.

En minä halua menneisyyttä kieltää. Kaikki mitä tätä ennen on ollut, on ollut tarpeellista jotta voisin olla minä nyt. Haluan kuitenkin asettaa mieleni rakennelmat kyseenalaisiksi, asenteet, näkökulmat, ajattelun metodit, paradigmat.

Minä pidän itsestäni. Mutta en kaikesta siitä mitä pääni sisällä on.