Äsken kävellessäni kirjastosta kotiin mietin maailmaani. Että minä olen paljon enemmän sovussa maailman kanssa kuin aiemmin. Minä olen osa sitä, tasa-arvoisena, minä voin keskustella sen kanssa ja saada sen muuttumaan. Minussa on muodostumassa utopia, käsitys siitä miten asioiden olisi parempi olla, eikä se ole täysin ristiriidassa sen maailman kanssa jossa jo elän. Tässä on paljon hyvää.

En minä ajattele pelkästään suuria asioita, vaan myös henkilökohtaisempia ja näennäisesti merkityksettömiä. Mutta kaikki nivoutuu yhteen.

Millaisia asioita minun maailmassani sitten on? Vapaasti hulmuavassa järjestyksessä, joitakin ihmisiä ja ilmiöitä joissa on hyviä ja huonoja puolia mutta oikea suunta:

Klaus Thunder ja Ukkosmaine
Netura
Tuonela Productions
Desmond Morris
Mark Helprin: Talvinen tarina
Vakiopaine
Yläkaupungin Yö
Tiimiakatemia
Ekolo
Erich Fromm
Wikimedia
Luomuruokapiiri
Jeff Buckley
Jarkko Martikainen
Heidi Hautala
Osmo Soininvaara
PMMP
Jelmu ry
Dyykkaus
Couchsurfing
Don Johnson Big Band
Robin Hobb
William Gibson
Vihreän elämänsuojelun liitto
Oras Tynkkynen


Siinä on luottamus siihen, että on ihmisiä jotka omilla teoillaan rakentavat maailmaa parempaan suuntaan. Siinä on uskoa nuoriin ihmisiin, jotka kasvavat vanhemmiksi ja vaikuttavat koko ajan enemmän: Joona, Heidi, Jussi, Annukka, Eetu, Anni, Anu, Harri, Johanna, Kaisa, Janne. Heillä on tahtoa, taitoja, uskoa ja uskallusta tehdä mitä haluavat, ja kylliksi luottamusta ja huumorintajua selvitä siitä että maailma ei vielä vastaa ihanteita. Toivon ettei kukaan näistä ihmisistä koskaan sorru kyynisyyteen. Kyynisyys tappaa rohkeuden.

Kaikki on kesken, ja niin tulee aina olemaan. Eikä kyse koskaan ole ihanteen saavuttamisesta, vaan kulkemisesta sitä kohti. Yksittäinen ihminen on pieni, kömpelö, heikko ja epävarma, taipuvainen tyhmyyteen ja välinpitämättömyyteen. Mutta minä uskon, että tarpeen tullen nousee ihmisiä, jotka pystyvät herättämään ympärillään olevissa ihmisissä tahdon parempaan, suuntaamaan sitä niin että yksittäisistä harhailevista valonsäteistä tulee yhdensuuntainen valokimppu.

Paitsi profeettoihin, minä uskon myös arkipäiväisempään vaikuttamiseen - uskon, että me pienet heikot ihmiset voimme vahvistaa toinen toisiamme. Minulla on mielessäni hämäriä rakennelmia, sellaisia joissa "minä" on kirkas ydin jonka päälle asetellaan erilaisia lappuja, linssejä ja suodattimia, joiden vaikutuksesta siitä syntyvä valo joko vaimenee, värittyy tai suuntautuu...

Tämä ajatus on kovin kesken, enkä ole varma siitä. Mistä olen varma, on se että olen kiitollinen näistä hienoista ihmisistä jotka auttavat minua seisomaan suorassa, opettavat kävelemään, näyttävät tietä.